17 يناير 2014

علامات الساعة

خطيب الجمعة فضل زانقنا النهاردة 45 دقيقة بيكلمنا عن علامات الساعة ، وبصرف النظر عن رأيي في الأدلة الركيكة اللي بيدلل بيها على كلامه فأنا مهتم أكتر بالرسالة من وراء الخطبة.
في الحقيقة انا اللي وصلني انه بيحاول يقولنا القيامة جاية وهاتتحاسبوا يا مذنبين وأدي علامتها اهي ؛ منها اللي حصل ومنه اللي بيحصل ومنها اللي هايحصل.

بس انا مش قادر افهم ايه فايدة علامات الساعة؟
انت يهمك ايه لو القيامة هاتقوم بكرة الصبح او بعد ألف سنة؟ ويهمك ايه لو سبقتها علامات تدلل انها جاية؟
هو انت مش مؤمن ان القيامة هاتقوم؟ وعارف ان قيامتك بمجرد موتك؟ وعارف انك ممكن تموت في اي لحظة؟
يبقى لازمة الهتي والهرتلة اللي قعد الخطيب يسمعهولنا 45 دقيقة وقرفنا بأخطاء لغوية والأخطر منها أخطاء منطقية، يعني مثلا الرسول صلى الله عليه وسلم قال لواحد بدوي إن القيامة هاتقوم قبل مالغلام ده يهرم (يكبر في السن ويعجز9) وطبعا ده ماحصلش الغلام يا إما هرم ومات يا إما مات قبل الهرم وفي كل الأحوال الكلام مااتحققش.
 
أعرابي آخر بيقول للرسول صلى الله عليه وسلم متى الساعة؟ فقاله الرسول وماذا أعددت لها؟ قاله مش كتر صلاة ولا صوم بس انا بحب الله ورسوله فالرسول قاله انت مع من تحب . إيراد الحديث ده من الخطيب في السياق ده خطير جدا لان المصريين بيحبوا الكلام ده قوي ، تلاقي المصري طول النهار بيكدب ويسرق ويرتشي ويسب أديان الناس كلهم وبالليل بيقولك انا بحب الله ورسوله وإلا رسول الله وانا وهبت نفسي للرسول يا ولاد التييييييييت. بس ماعلينا مش موضوعنا.

ومسك آية في القرآن ( وَإِنَّ يَوْمًا عِنْدَ رَبِّكَ كَأَلْفِ سَنَةٍ مِمَّا تَعُدُّونَ ) وقالك ايه الرسول صلى الله عليه وسلم قال انه بعث مع الساعة بس هو سبقها وبما إن الرسول مبعوث من الف وخمسمائة سنة فده معناه ان عدى يوم ونصف!!!
الراجل محتاج حد يفهمه "النسبية".

الخلاصة أدي خطبة أخرى مضيعة للوقت ومستفزة للعقل وعلم لا ينفع وجهل لا يضر.

ملحوظة : انا بقول الأحاديث بالمعنى فلست راوي حديث ولا ده مرجع للحديث بكتبه.

هناك تعليق واحد:

hani ma يقول...

نعم هذا حديث قديم حديث ، الخطابة تحتاج رجال أعدوا جيدا لدور عظيم ، وقال الشيخ الغزالي : يجب ألا يعتلي المنبر الا من أجاد علم الرياضيات مع احد علوم الدنيا مثل الكيمياء او الطب او غيرها إضافة لعلم من علوم الدين ، انه دور عظيم لا يقوم به الا العظماء وهم قليل ،